Finanční gramotnost v teorii
- Limity a kameny úrazu na cestě za znalostmi a dovednostmi.
- Definice dle OECD.
- Internetový portál Ministerstva financí ČR: "Finanční gramotnost aneb Proč se finančně vzdělávat?" financnigramotnost.mfcr.cz
- NÁRODNÍ STRATEGIE
FINANČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 2.0
- Výsledky měření úrovně finanční gramotnosti dospělé populace České republiky 2015.
Osobně se angažuji v podpoře získávání dovedností pro práci s penězi. Pokud byste měli zájem získat tipy a inspiraci, kontaktujte mne. Spolu s kolegy pořádáme vzdělávací akce. Velmi oblíbený je seminář, který kombinuje přednášku s deskovou hrou, kdy máte možnost si teoretické informace hned záhy vyzkoušet. Ideální pro skupiny 6-10 osob (dospělí a mládež cca od 17ti let).
Portál Ministerstva financí ČR
Ministerstvo chce prostřednictvím tohoto portálu hlavně přinášet informace o fungování a rizicích ve světě financí, dávat tipy a návody v různých oblastech financí, pomáhat při řešení problémů se subjekty finančního trhu, upozorňovat na zajímavé webové stránky s finančními projekty, hrami, kalkulačkami, a sdílet informace členů Pracovní skupiny pro finanční vzdělávání. Najdeme zde mimo jiné i strategické dokumenty.
NÁRODNÍ STRATEGIE FINANČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 2.0
"Ke vzdělávání žáků a dospělých je potřeba přistupovat rozdílně, z toho důvodu se rozlišují dva pilíře finančního vzdělávání.
Počáteční finanční vzdělávání zajišťuje převážně stát prostřednictvím předškolního, základního a středního vzdělávání, vzdělávání v konzervatoři a vybraných oborů vyššího odborného a vysokoškolského vzdělávání. Garantem je stát, zejména Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), přičemž odbornou podporu implementace poskytuje MF.
Další finanční vzdělávání jsou finančně vzdělávací aktivity, které nejsou počátečním
finančním vzděláváním. Lze jej rozdělit podle stanovených cílových skupin (více viz
kapitolu cílové skupiny).
- Další finanční vzdělávání prioritních cílových skupin zajišťuje převážně stát,
zejména Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), MŠMT a Ministerstvo
vnitra (MV), odbornou podporu implementace poskytuje MF.
- Další finanční vzdělávání ostatních cílových skupin zajišťuje převážně
soukromý sektor, zejména profesní a spotřebitelská sdružení, neziskové
organizace, vzdělávací instituce a média."
Zdroj viz. odkaz výše.
V České republice se začal pojem finanční gramotnost skloňovat kolem roku 2005. V roce 2007 Ministerstvo financí vydalo dokument s názvem: Strategie finančního vzdělávání. Začala se zavádět povinná výuka na středních školách (rok 2009) a na základních školách (rok 2013).
V roce 2020 doznal tento strategický dokument revize a součástí publikace byl i výzkum chování spotřebitelů.
Zásadní zjištění z Měření finanční gramotnosti 2015
- Dvě třetiny dospělých se nechovají ekonomicky odpovědně, pouze 6% obyvatel vykázalo vysokou úroveň ekonomické zodpovědnosti.
- 57% domácností nesestavuje rodinný rozpočet.
- 37% respondentů si nedokáže představit, jak by řešili ztrátu hlavního příjmu jejich domácnosti
- Aktivně nespoří 19% dospělých, 54% osob spoří na běžném účtu, třetina lidí spoří v hotovosti.
Podrobně si můžete prohlédnout výsledky s komentářem na webu MFČR viz. Měření finanční gramotnosti 2015.
Limity a kameny úrazu na cestě za znalostmi a dovednostmi
Ať se podíváme na nadnárodní listiny, nebo naše české strategické dokumenty, všude najdeme jednotný cíl - ať je občan (spotřebitel, klient,...) silný, vzdělaný, informovaný, ekonomicky úspěšný. Ať používá nástroje, které mu finanční trh nabízí pro svůj zisk a splnění svých cílů.
Jak je možné, že i s těmi nejlepšími úmysly - dobře zpracovanou teorií jsou reálné výsledky neveselé?
Lidský faktor na straně finančního trhu - instituce často preferují svůj zisk nad výhodou pro klienta, žel Bohu včetně jejich zaměstnanců na pobočkách (Znáte rčení "koho chleba jíš, toho píseň zpívej"). Jen těžko si představit, že průměrný zaměstnanec instituce řekne klientovi "Jděte raději ke konkurenci, protože aktuálně pro Vás mají výhodnější podmínky." Pozn. pod čarou - čest výjimkám! Jsou tací, kteří toto udělali. Obvykle to pro tyto zaměstnance znamená značné finanční nevýhody, pokud klient nesjedná produkt právě u nich. Zaměstnanci finančních institucí mívají předepsaný plán kolik jakých produktů musí prodat, s dovětkem - zařiďte si to jak chcete... musíte prodat tolik a tolik úvěrů, tolik a tolik pojištění atd. jinak váš plat nebude tak pěkný, jak si představujete. To je z čistě lidského hlediska velký tlak, který je obtížné ustát. A i když se podíváme do nezávislých struktur - nutno přiznat, že finanční poradenství je obor, který má divokou minulost za sebou a dlouhou cestu před sebou. S radostí pozorujeme, že v našich řadách nezávislých poradců a konzultantů probíhá čím dál tím větší profesionalizace a posiluje trend k dlouhodobé odborné péči o klienta.
Lidský faktor na straně klientů (spotřebitelů) - tady je největším kamenem úrazu nízká motivace, nedůslednost, někdy až pohodlnost a nezájem. Po dobu naši konzultantské praxe jsme se setkali se stovkami lidí a bohužel jsme se potkali i s lidmi, kteří se vinou vlastní či vinou okolností dostali do těžké situace. Ztratili motivaci a zájem se svými financemi pracovat. Nebo s lidmi, kteří měli ze svého sociálního prostředí tak nezdravé návyky, že se do maléru dostali, aniž by si to uvědomili. Prosíme pamatujte - kde je vůle, je i cesta. Finanční gramotnost, jinak řečeno: dovednosti pro práci s penězi nejsou atomová věda. Každý se je může naučit a přehodit pomyslnou výhybku na ose "pracuji pro své peníze vs. peníze pracují pro mne".
Teorie a prováděcí předpisy jsou obvykle tři kroky za realitou - finanční trh se v posledních letech vyvíjí velmi rychle. I při nejlepší snaze a nejvyšší odbornosti máme v dokumentech popis reality, která se již stihla změnit.
Definice dle OECD
Organisation for Economic Co-operation and Development, zkráceně OECD, v českém překladu Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj je společenství 37mi vyspělých, demokratických států. Cílem této organizace je podporovat hospodářský růst, stabilitu a kromě ekonomické oblasti si klade cíle v sociálních oblastech a v ochraně životního prostředí. Česká republika je členem od 21.12.1995.
Finanční gramotnost dle OECD: "The working definition of financial literacy for PISA 2012 is as follows: Financial literacy is knowledge and understanding of financial concepts and risks, and the skills, motivation and confidence to apply such knowledge and understanding in order to make effective decisions across a range of financial contexts, to improve the financial wellbeing of individuals and society, and to enable participation in economic life."
V překladu tak definuje OECD finanční gramotnost jako:
Finanční gramotnost je znalost a porozumění finančním pojmům, rizikům a dovednostem. (Člověk má) motivaci a sebedůvěru pro použití těchto vědomostí a znalostí, tak aby činil efektivní rozhodnutí v celé řadě finančních záležitostí, zlepšil finanční komfort na úrovni jednotlivců i společnosti a byla mu umožněna účast na ekonomickém životě.
Osobně se angažuji v podpoře a získávání dovedností pro práci s penězi. Pokud byste měli zájem získat tipy a inspiraci, kontaktujte mne. Spolu s kolegy pořádáme vzdělávací akce. Velmi oblíbený je seminář, který kombinuje přednášku s deskovou hrou, kdy máte možnost si teoretické informace hned záhy vyzkoušet. Ideální pro skupiny 6-10 osob (dospělí a mládež cca od 17ti let).