Finanční gramotnost u dětí a mládeže v dětských domovech

23.12.2021



Zápočtová práce pro předmět Sociologie

Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

Finanční gramotnost u dětí a mládeže v dětských domovech - Dotazníkový průzkum listopad 2021

Vypracovala: Petra Koppová, 2021

1. část: Citace a komentáře k vybrané související odborné literatuře
2. část: Výsledky dotazníkového šetření a interpretace
3. část: Závěr, pojmenování možností pro následující postup


Závěr, pojmenování možností pro následující postup:

Dotazníkové šetření potvrdilo, že finanční gramotnost v cílové sociální skupině má velký prostor pro zlepšení. Značná část lidí je ohrožena po odchodu z dětského domova do samostatného života finančními problémy. Jako stěžejní pozitivní faktor vnímám postoj a přístup vedoucích pracovníků dětských domovů. Z odpovědí bezesporu vyplývá, že k tomuto tématu přistupují zodpovědně, věnují mu pozornost i finanční prostředky z rozpočtu a využívají jim dostupné možnosti, aby co nejvíce pomohli a usilují o prevenci patologických jevů.

Dále z průzkumu jednoznačně vyplynulo, že největším rizikem je původní sociální skupina dětí a mládeže. Téměř všichni vedoucí pracovníci jej uvedli jako hlavní rizikový faktor, který negativně ovlivňuje mladé lidi v budoucím životě. To potvrdilo mou ideu, kterou jsem již uvedla v teoretické části: Klíčem pro zlepšení situace je z mého osobního pohledu dlouhodobá práce a rozvoj jak na straně dětí, tak (pokud to podmínky dovolí) i na straně výchozí sociální skupiny. Cestu opět nacházím ve výuce názorné, praktické, postavené na bázi her, vzájemné individuální interakce a emočních rozhodnutích (důraz na práci s motivem). Kromě dovedností a znalostí pro práci s penězi vidím jako klíčový faktor též budování tzv. imunity vůči marketingovým postupům.

Obecně věřím, že by situaci pomohla větší popularizace tématu finanční gramotnosti a narovnání přístupu společnosti vůči penězům v širších souvislostech. Dále pečlivější i názornější začlenění výuky finanční gramotnosti do vzdělávacího systému ČR.

Závěrem chci poděkovat všem vedoucím pracovníkům, kteří zaslali vyplněné odpovědi, díky kterým jsem mohla průzkum zrealizovat a práci dokončit. Děkuji, že investovali svůj čas a poskytli mi cenné informace. Díky tomu můžeme s kolegou Ing. Petrem Svobodou zlepšit vzdělávací programy naší Školy finanční pohody P&P.